איך להתנהל במבחן?

 

שמענו כבר הרבה על ניהול זמן. אבל ניהול מבחן מוכר לכם?!

ריכזנו כמה המלצות במטרה לסדר ולהקל את ההתמודדות (המלחיצה לפעמים) לקראת מבחן ובמהלכו :

לפני שניגשים למבחן:

ללמוד ולהיבחן באותו המקום

האם ידעתם שהמוח מקשר בין התוכן שלומדים לבין המקום שבו לומדים אותו? מה שאומר שקל יותר לשלוף מהזיכרון מידע שלמדנו במקום שבו למדנו אותו. מה שאומר, שאם תלמדו למבחן בכיתה דומה או באזור של הכיתה בו מתקיים המבחן, יהיה לכם קל יותר לשלוף מהזיכרון את החומר במהלך המבחן עצמו.

סימולציה – להיות הכי קרוב למציאות 

דרך מצויינת להתכונן למבחן, היא לעשות סימולציה שמדמה את המבחן האמיתי. לדוגמא: אם המבחן מתקיים בבוקר, תעשו סימולציה בשעה דומה למבחן האמיתי. השלימו מבחן אחד מתחילתו ועד סופו, בתנאים דומים (משך הזמן הקצוב למבחן, אזור דומה ככל הניתן), בלי הפרעות וכך תרגישו בטוחים יותר במבחן האמיתי.

ביום המבחן :

  • אל תלמדו חומר חדש – כמו שלא נוגעים בעוגה תוך כדי אפיה, ככה נזהרים עם מה שנמצא לכם בראש רגע לפני המבחן. חומר חדש לפני המבחן יכול לערער אתכם ולבלבל את המידע שכבר למדתם ורוב הסיכויים שהוא לא יגיע לזיכרון ארוך הטווח שלכם.
  • תקשיבו לעצמכם – שימו לב למה שיעשה לכם טוב לפני הכניסה למבחן. דיבור על המבחן מלחיץ אתכם? דחו קצת את הכניסה לכיתה, שבו במקום נעים, תאכלו משהו טעים, תקשיבו לשיר מרגיע והעיקר שתעשו משהו שייטיב אתכם.
  • תתמקמו בנוח – שימו לב שיש לכם כל מה שצריך לידכם: עזרים למבחן, מחשבון, מילונית, כלי כתיבה, שתיה, נשנוש ואולי טישו. ארגנו את הסביבה כך שהכל יהיה נגיש ונוח.
  • הרפו – רגע לפני המבחן – עצמו עיניים, נשמו עמוק ולאט, סרקו את הגוף ותרפו שרירים מתוחים.

בזמן המבחן:

  • תבחרו אסטרטגיה – האם לקרוא את כל המבחן קודם או אולי לענות לפי הסדר? להתחיל משאלות קשות לקלות או בכלל כדאי מהקלות קודם? להתחיל עם שאלות בניקוד גבוה או נמוך? התשובה: זה בעיקר תלוי ברמת הלחץ והביטחון שיש לך מול החומר, באופי המבחן, ועוד. הכי חשוב הוא לעבור קודם על המבחן, ואז לבחור איך לגשת אליו. עם הכנה טובה ונכונה לפני, עד המבחן כבר תהיה לך את האסטרטגיה המתאימה לך ביותר.
  • רמזי שליפה – תכננתם רמזים להיזכרות (ראשי תיבות, שיר בחרוזים, תרשימים) רשמו את כולם על דף טיוטה בתחילת המבחן.
  • שימו לב לשאלות – קראו את השאלה לאט ובעיון, סמנו מה הנתונים הידועים לכם מתוכה וכתבו במילים שלכם מה מבקשים מכם.
  • שימו לב לזמן – עקבו אחר השעון אבל לא בהגזמה, אחרת תבזבזו זמן יקר. הקצו לכל שאלה זמן בחוכמה, כך שבשאלות שאתם מתעכביםבהן – המשיכו הלאה וחזרו אליהן בהמשך, ובשאלות שזורמות לכם בקלות – ענו ללא היסוס. כדאי ממש לנסות להשאיר זמן בסוף לבדיקת התשובות.
  • כתבו הערות – לצד השאלה/בדף נפרד רשמו לאיזה נושא השאלה קשורה ומה אתם יודעים עליו, ומה הקשר בין הנושא לשאלה. גם אם אין לכם מושג בשאלה, עדיף שתכתבו משהו קטן שזכור לכם – זה יכול לתת לכם אפילו חצי נק' במקום אפס.
  • שיטת האלימינציה בשאלה רב ברירתית (מה שנקרא שאלה אמריקאית) סמנו קודם כל את שתי התשובות הכי פחות סבירות ולא נכונות (תמיד יש כאלו). מבין שתי התשובות שנשארו, סמנו את המדויקת יותר. לא יודעים? נחשו באינטואיטיביות.
  • תאכלו חכם – בזמן מבחן המוח משתמש בהרבה אנרגיה, וזקוק לאוכל כדי לתפקד. תדאגו לנשנוש, אבל תגבילו את רמת הסוכר, שכן הוא מגביר אנרגיה אך גם מוריד אותה מהר. לשמירה על הריכוז לכו על אגוזים, לחם דגנים מלאים או פירות כמו תפוחים ואוכמניות.
  • בקשו עזרה – גם המתרגל/ת וגם המרצה נכנסים לכיתה כדי לעזור לכם. נצלו זאת לשאלות- גם אם התשובה לא תהיה מושלמת – עדיף תמיד לשאול ולפחות תדייק אתכם.
  • חשבו חיובי- מחקרים מצאו שהמחשבה על דברים חיוביים כמו סיום המבחן או הצלחה במבחן, ואפילו שירים או אנשים אהובים, מרגיעה את הלחץ בזמן המבחן, מה שמפנה יותר מקום לריכוז. בנוסף, אמירות כמו "עשיתי את הטוב ביותר שלי", "אני בטוח/ה בעצמי" , משרות ביטחון ורגיעה. תזכירו אותן לעצמכם לכל אורך המבחן.

 

בהצלחה!!

מאמרים נוספים

שכר לימוד

כל סטודנט לתואר אקדמי חייב לשלם שכר לימוד (למעט מקרים נדירים ביותר בהן הסטודנט התקבל

קרא עוד »