ייעוץ וליווי ללימודים

מה זה אומר ייעוץ לקראת לימודים?

בתכנית זרקור מעניקים שירותי ייעוץ לימודים ותעסוקה, המיועדים באופן בלעדי לציבור החרדי (נשים וגברים)
צוות היועצות והיועצים של זרקור הם אקדמאיים, המגיעים כולם מתוך החברה החרדית, שלמדו והתמחו ביעוץ לקראת לימודים אקדמאיים, תוך שימוש בכלים מקצועיים המקובלים בעולם ייעוץ הלימודים והקריירה. 

מהו ייעוץ לימודים בזרקור?

הייעוץ מיועד לנשים וגברים חרדים, מגילאי 17 ומעלה, שמעוניינים להתייעץ מה כדאי להם ללמוד במטרה להגיע למקצוע מתאים ולפרנסה בכבוד. תהליך הייעוץ בדרך כלל אורך שתי פגישות (לעתים יותר), בהן אנחנו מתקדמים לאט לאט ומבררים את שאלת התאמת המקצוע לאדם. תהליך הייעוץ שלנו מבוסס על מודל ה"משולש התעסוקתי", שלו שלושה קודקודים חשובים בניסיון להבין "מהו המקצוע שלי?": 

תהליך הייעוץ כולל כמה שלבים שיכולים להשתנות מנועץ לנועץ, להתקצר או להתארך,
תלוי במידת הבשלות של הנועץ לקראת הלימודים.

הייעוץ יכלול את הרכיבים הבאים:

1

שיחת הכנה לתהליך ומילוי שאלון נטיות תעסוקתיות (המושפע משיטתו של הפסיכולוג ג'ון הולנד), על מנת להבין מה מעניין את האדם שמולו, מה הוא אוהב ומה לא.

2

פגישת ייעוץ ראשונה תכלול בד"כ רכיבים של  היכרות עם הנועץ,  ניתוח עיסוקי העבר ומאפייני חייו, ניתוח השאלון, שיח שיקולים בבחירת מקצוע.  בנוסף מיקוד ב"אשכול מקצועות" מסוים, כגון: תחום טיפולי, תחום חינוכי, תחום טכנולוגי, התחום הפרא-רפואי, תחום הכספים, התחום האומנותי ומשפטים, ולבסוף נערוך מיפוי אתגרים לקראת הלימודים.

בסיום הפגישה הראשונה, יקבל הנועץ שיעורים לקראת הפגישה השניה שיכללו חקר מקצועות ואבחון עמוק יותר במידת הצורך

3

פגישה יעוץ שניה תכלול  מעבר על משימות הבית והאבחונים, מיקוד באשכול לימודים ומוסדות לימוד מתאימים, מיקוד באתגרים לקראת הלימודים ובחינת פתרונות ומענים אפשריים. בנוסף יעברו על מיפוי מלגות והיערכות כלכלית ללימודים וסיכום תהליך הייעוץ. 

4

עד לתחילת הלימודים, רכז הייעוץ זמין לנועץ לצורך בירורים, שאלות והתלבטויות נוספים. בנוסף נציע לנועצים סל מענים להתכונן לקראת הלימודים, למשל סדנאות הכנה ללימודים, השתתפות בקורסים רלוונטיים, מידע על מלגות שנפתחות וכד'.

תחילת הלימודים: ליווי להצלחה

סטודנט/ית מהמגזר החרדי הלומדים לימודים אקדמיים מתמודדים עם מגוון סוגיות. חלקן דומות לאלה של כל סטודנט מתחיל, ואחרות הן סוגיות הייחודיות לבוגרי החינוך החרדי. אחוז הנשירה מלימודים אקדמיים של בוגרי החינוך החרדי הוא גבוה, במיוחד אצל גברים. בעוד המוסדות האקדמיים אמונים על תמיכה אקדמית בעיקר, הנותנת מענה לפערים הלימודיים, הסטודנט החרדי זקוק לליווי ותמיכה המתייחסים לאספקטים של חיברות לעולם האקדמי, שייכות חברתית ותיווך תרבותי. תוכנית הליווי נועדה לתת מענה לצרכים יחודיים אלה.