רוצים לצמצם את אי השוויון? תפתחו עוד קמפוסים לחרדים בפריפריה

פתיחת קמפוסים נפרדים נוספים בפריפריה תוכל לגשר על הפערים במענה של מקצועות מסוימים לאוכלוסייה החרדית

 

לאחרונה התפרסם שהמל"ג אישר הקמת שלושה קמפוסים ללימודים אקדמיים לחרדים בפריפריה. הופתעתי לקרוא ביקורות על המהלך החשוב הזה שמקדם שילוב מיטבי בתעסוקה של בוגרי החינוך החרדי.

אומנם, בעשרים השנים האחרונות, וביתר שאת בעשור האחרון,  נפתחו מסלולים שונים לציבור החרדי המאפשרים לו ללמוד לימודים אקדמאיים בהתאמה לאורחות חייו, ללא התפשרות על המקצועיות והאיכות. נשים וגברים חרדיים יכולים היום ללמוד ברמה גבוהה במגוון תחומים כמו פסיכולוגיה, מדעי המחשב, הנדסת תוכנה, סיעוד, כלכלה ועוד.

הטענות נגד הרחבת התוכניות הנ"ל ידועות והחשש מהפרדה מגדרית באקדמיה וצמצום תעסוקת מרצות אינו מה בכך, אך עם זאת, גם בג"ץ אישר תוכניות ייעודיות לחברה החרדית באקדמיה עם קווים מנחים מה אפשרי ומה לא,  ובאחריות המל"ג לבדוק ולאשר כל תכנית.

עם זאת, רק 5% מהסטודנטים הלומדים באקדמיה הם בוגרי החינוך החרדי אל מול יותר מ15% מהמופע שלהם באוכלוסייה. הסיבות לכך הן בעיקרן התנגדות של חלק גדול מהציבור החרדי ללימודים אקדמאיים מכל סוג שהוא, האתגר הלימודי (בעיקר לגברים אך לא רק) בהתמודדות עם הפערים הלימודיים בשל חוסר בלימודי ליבה וקושי כלכלי לצאת ללימודים ומיעוט מסלולים מותאמים.

בשנים האחרונות קיים גידול משמעותי של קהילות חרדיות בערי הצפון והדרום- קהילות גדולות מתרחבות בטבריה, עפולה, נוף הגליל, נתיבות, ערד ועוד. מדינת ישראל מברכת על המעבר של קהילות לפריפריה והרחבת פיזור האוכלוסייה, אך לצד זאת יש לדאוג לשירותים שונים עבורם, ובניהם לימודים ותעסוקה.

המצב כיום בפריפריה שלבוגרי החינוך החרדי אין כמעט אפשרויות ללמוד לימודים אקדמאיים שמתאימים לאורחות חייהם. רוב מוחלט של תוכניות הלימוד בהפרדה קיימות בירושלים ובבני ברק, ולתושבי הפריפריה אין מענה.

לדוגמה, חרדית מעפולה שלמדה עד היום במוסדות בית יעקב, בהפרדה מלאה, מסיימת את כיתה י"ב ורוצה ללמוד קלינאות תקשורת, אין לה אפשרות לעשות זאת בשום מקום שמתאים לאורחות חייה מלבד בבני ברק. הסיכוי שהוריה ישלחו אותה ללימודים אקדמאיים בבני ברק הוא אפסי. מעבר לפגיעה האישית של אותה צעירה שלא יצאה ללימודים, זה גורם למעגל נוסף של פערים – חוסר במענים מקצועיים מותאמים לאוכלוסייה החרדית בפריפריה, למשל חוסר בפסיכולוגים, קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק, אחים ואחיות ועוד. הנגשת אפשרויות לימוד אקדמאיות מצמצת את אי השוויון במעגלים גדולים החל מהפרט, הקהילה וכלל האוכלוסייה הישראלית.

די להתמודד עם אתגרים אלו אושרה במל"ג החלטה לפתוח שני קמפוסים בצפון וקמפוס אחד בדרום ללימודים מותאמים לסטודנטים חרדים שירחיבו את האפשרות לרכוש השכלה גבוהה ומקצועות נדרשים על מנת לאפשר פרנסה ותעסוקה בפריפריה.

דווקא בימים אלו  בהם ציבור גדול בישראל חושש לאיתנות הכלכלה הישראלית, ורוצה לצמצם את אי השוויון בחברה הישראלית, יש להמשיך ולחזק תוכניות לימוד קיימות שמותאמות לקהילה החרדית, ואף להרחיב מקצועות נוספים לעוד אזורים  בארץ על מנת לאפשר הכשרות איכותיות לתעסוקה ופרנסה בכבוד.

מאמרים נוספים

שכר לימוד

כל סטודנט לתואר אקדמי חייב לשלם שכר לימוד (למעט מקרים נדירים ביותר בהן הסטודנט התקבל

קרא עוד »